הדיבייט יוצא מנקודת הנחה כי לכל מטבע יש שני צדדים והדרך הטובה ביותר להבין את מהותו של כל נושא, היא דיון בהיבטיו השונים. הדיבייט מבוסס על נאומים המייצגים שתי עמדות מנוגדות ביחס לסוגיה הנדונה. כל אחד מהנאומים הללו אמור להיות מושתת על טיעונים מובנים, והפרכות של טיעוני הצד היריב. כדי להעביר מסר בצורה נכונה, יעילה ואפקטיבית, יש לשים לב לתוכן הנאמר ולאופן בו הוא נאמר. צריך לדעת מה לומר ומתי לומר, להבין למי אומרים ואיך לומר זאת בצורה הנכונה? אלו חלק מכישורי השפה שאנו מבקשים להקנות לתלמידינו. בתחרויות הדיבייט נעשה שימוש באסטרטגיות חשיבה ומיומנויות חשיבה מסדר גבוה הנלמדות בשיעורי מדעי החברה ואזרחות (כגון ניסוח טיעונים, שאילת שאלות ומיומנויות כגון: חשיבה ביקורתית והבחנה בין עובדות לעמדות, הערכה, קבלת החלטות ועוד). תכנית "שיח ושיג" (דיבייט) הינה תכנית המובלת ביוזמה משותפת של הפיקוח על מדעי החברה, הפיקוח על הוראת האזרחות, בשיתוף מרכז כהן-אידוב לדיבייט ורטוריקה. התכנית מיועדת לתלמידים ומורים בחטיבה העליונה.
מטרת התוכנית:
שיפור יכולת הרטוריקה, כושר השכנוע ועמידה מול קהל לצד פיתוח יכולת הקשבה ביקורתית, חשיבה מסודרת ותרבות הדיון.
הנתונים בעמוד זה נדלו מתוך המרשתת ולכן לא בהכרח שהם מעודכנים