הדיבייט יוצא מנקודת הנחה כי לכל מטבע יש שני צדדים והדרך הטובה ביותר להבין את מהותו של כל נושא, היא דיון בהיבטיו השונים. הדיבייט מבוסס על נאומים המייצגים שתי עמדות מנוגדות ביחס לסוגיה הנדונה. כל אחד מהנאומים הללו אמור להיות מושתת על טיעונים מובנים, והפרכות של טיעוני הצד היריב. כדי להעביר מסר בצורה נכונה, יעילה ואפקטיבית, יש לשים לב לתוכן הנאמר ולאופן בו הוא נאמר. צריך לדעת מה לומר ומתי לומר, להבין למי אומרים ואיך לומר זאת בצורה הנכונה - אלו חלק מכישורי השפה שאנו מבקשים להקנות לתלמידינו. בתחרויות הדיבייט נעשה שימוש באסטרטגיות חשיבה ומיומנויות חשיבה מסדר גבוה כגון: ניסוח טיעונים, שאילת שאלות ומיומנויות כגון: חשיבה ביקורתית והבחנה בין עובדות לעמדות, הערכה, קבלת החלטות ועוד. כמו כן, התכנית מעניקה סל כלים ממיומנויות הפרזנטציה והשיח הדבור בשפה האנגלית. התכנית מיועדת לתלמידים בכיתות ט' ומורי האנגלית בבית הספר.
מטרת התוכנית:
תכנית "שיח ושיג" מעניקה למורים ולתלמידים כלים לפיתוח יכולת הרטוריקה האישית שלו. באמצעות תכנית זו, התלמידים יכולים לשפר באופן משמעותי את כושר השכנוע שלהם ואופן עמידתם מול קהל. זאת ועוד, בדיבייט ניתן דגש גם לפן החברתי נבחרת הדיבייט עובדת כקבוצה, ולא כיחידים. ההקשבה, הביקורתיות ותרבות הדיון נלמדים באופן שאינו מועבר באופן ישיר במסגרת הבית-ספרית הפורמאלית.
הנתונים בעמוד זה נדלו מתוך המרשתת ולכן לא בהכרח שהם מעודכנים